GDPR Arad

Cum pot functiona legal micile magazine in perioada starii de alerta?

Romania intra de vineri, 15 mai 2020, intr-o noua perioada - aceea a starii de alerta - insotita de un nou set de reguli si masuri care reglementeaza modul cum pot functiona agentii economici. Noile norme sunt impuse in Anexa H.G. 24 din 14.05.2020 privind aprobarea instituirii starii de alerta la nivel national si a masurilor de prevenire si control a infectiilor, in contextul situatiei epidemiologice generate de virusul SARS-CoV-2.

Hotararea de Guvern poate fi consultata aici, iar anexa aici

Pentru operatorii care nu fac parte din categoriile reglementate prin masuri speciale, aceste norme cu caracter general sunt:

1. Incepand cu data de 15.05.2020, în spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun, la locul de munca si in alte spatii inchise se instituie obligativitatea purtarii mastii, astfel incat nasul si gura sa fie acoperite.

2. Institutiile si autoritatile publice, precum si operatorii economici publici si privati, au obligatia organizarii activitatii astfel incat munca sa se desfasoare de la domiciliul angajatilor, iar daca activitatea desfasurata nu permite acest lucru, sa ia masuri pentru:a) asigurarea triajului epidemiologic constând în controlul temperaturii personalului propriu şi vizitatorilor, la punctele de control-acces în incinte;
b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor înaintea intrării în spațiile de lucru; 
c) respectarea regulilor privind desfășurarea activității în birourile cu spații comune (open space)și a regulilor privind funcționarea unităților de cazare în regim hotelier;
d) decalarea programului de lucru, pentru entitatile cu un numar mai mare de 50 de salariati, astfel incat inceperea, respectiv terminarea programului de lucru sa se realizeze la intervale de minimum 1 ora, pe parcursul a minimum 3 ore, in transe de minim 20% din personal.

3. Institutiile publice si operatorii economici care desfasoara activitati comerciale/de lucru cu publicul ce implica accesul persoanelor in interiorul cladirilor, iau masuri pentru organizarea activitatii, astfel:
a) accesul trebuie sa fie organizat astfel incat sa fie asigurata o suprafata minima de 4 mp pentru fiecare client/persoana si o distanta minima de 2 m intre oricare doua persoane apropiate;
b) sa nu permita accesul persoanelor a caror temperatura corporala, masurata la intrarea in incinta, depaseste 37,3 grade C;
c) sa asigure dezinfectarea suprafetelor expuse si evitarea aglomerarii de persoane, in special in zonele caselor de marcat/ghiseelor.

Care sunt obligatiile operatorilor? 

In primul rand, operatorii economici vor trebui sa instituie proceduri pentru triajul epidemiologic atat pentru proprii angajati, dar si pentru potentialii clienti care viziteaza punctele lor de lucru, aflate in interiorul cladirilor.

O alta obligatie legala este ca acestia sa asigure dezinfectarea spatiilor expuse  accesului publicului.

Triajul epidemiologic este o metoda activa de supraveghere a starii de sanatate conform Ord. M.S. 1668 din 9 decembrie/2011, Ord. M.Ed. 5298 din 9 decembrie/2011. Acesta se efectueaza prin anamneza succinta, termometrizare, examen clinic al cavitatii buco-faringiene, examen clinic al tegumentelor si mucoaselor de catre medici si cadre sanitare medii. In situatia starii de alerta, legea precizeaza ca triajul epidemiologic consta in limitarea numarului persoanelor din interiorul punctelor de lucru, in masurarea temperaturii acestora si interzicerea accesului pentru cei care au o temperatura mai mare de 37,3 grade Celsius, fara a preciza obligativitatea ca masurarea temperaturii sa fie facuta de un cadru medical sau cu pregatire medicala.

Asadar, in cazul firmelor care au peste 50 de angajati, aceastia vor trebui sa lucreze in schimburi, iar in cazul clientilor, se va calcula, in functie de marimea spatiului, un numar maxim de persoane care pot sa intre simultan in magazin.

Cum se poate lua temperatura?

Obligatia legala impusa este de a masura temperatura si nu de a o monitoriza, prin stocarea ei in formulare pe hartie sau in baze de date electronice. Cu toate acestea, din punct de vedere al naturii datelor personale, temperatura este o data personala sensibila care necesita masuri de protectie suplimentare.

Operatorii economici sunt obligati sa instituie proceduri de prelucrare a datelor, in urma consultarii cu Responsabilii cu protectia datelor, si sa faca o analiza de impact privind aceste prelucrari. Ca urmare a acestei analize, vor rezulta masuri tehnice si organizatorice care trebuie puse in practica.

Ce facem cand nu se poate lua temperatura vizitatorilor?

Sunt magazine care au un singur angajat - de obicei vanzatorul - care se vor vedea in imposibilitatea respectarii termoscanarii  clientilor. In aceste conditii, singura forma de functionare permisa ar fi vanzarea la geam sau usa, fara a permite accesul clientilor in magazin.

Cum se documenteaza triajul epidemiologic?

Legea nu impune stocarea temperaturii angajatilor sau a clientilor, dar cere documentarea indeplinirii triajului epidemiologic. In acest sens, procedurile vor trebui sa includa desemnarea persoanelor autorizate de operatori pentru a executa operatiunea de termoscanare, normele de lucru, precum si jurnalizarea acestor operatiuni intr-o forma securizata,

Situatii practice

Avem un magazin mic, doar cu un vanzator. 

Evident, vanzatorul nu va putea si sa comercializeze produsele si sa ia temperatura clientilor si sa aranjeze rafturile. Recomandarea este de a vinde produsele direct la usa magazinului. Cu toate acestea, este indicat ca angajatul sa intre in tura doar dupa ce si-a luat singur temperatura si a constatat ca este in parametri normali.

Avem un magazin mediu, cu mai multi angajati.

Conducerea magazinului impreuna cu Responsabilul cu protectia datelor vor trebui sa conceapa un set de proceduri prin care sa desemneze persoanele responsabile de termoscanare (atat a angajatilor, cat si a clientilor) precum si modul cum se noteaza efectuarea acestor proceduri.

Termoscanarea poate fi facuta prin metode manuale (un termomentru fara contact) sau prin mijloace automate (o poarta cu senzor termic, o camera cu termoviziune) in conditiile in care acestea sunt calibrate, au certificat de conformitate si nu stocheaza date cu caracter personal. Toate persoanele vizate trebuie informate despre natura prelucrarii datelor lor medicale.

Magazinul trebuie sa conditioneze intrarea in cladire de numarul maxim de persoane permis.

Suntem o fabrica cu 300 de angajati.

Ca si in cazul precedent, conducerea fabricii impreuna cu Responsabilul cu protectia datelor va trebui sa faca o analiza a prelucrarii datelor cu caracter personal sensibile si sa formuleze un set de proceduri de implementare a acestor masuri. Toate persoanele vizate de prelucrari trebuie informate despre natura prelucrarilor, iar aceasta informare se poate face prin email, o nota pe website-ul propriu sau direct prin afisaj.

De asemenea, fabrica va trebui sa ia masuri pentru ca sa respecte un numar maxim de persoane permis in spatiul de lucru, fie prin instituirea schimburilor de personal, fie prin tele-munca pentru posturile pentru care e posibil acest lucru.

Concluzii

Chiar daca exista anumite prelucrari de date impuse de autoritati in contextul pandemiei actuale, acestea nu trebuie facute in exces. Masurile luate nu trebuie sa nedreptateasca persoanele vizate. Toate procedurile trebuie sa aibe in vedere confidentialitatea datelor si prelucrarea acestora in conditii care garanteaza securitatea acestora.

Paul Stoica, Responsabil cu protecția datelor
Str. Calimanesti, nr. 14
Arad, Romania
0748-309-925
0742-022-586
office@gdprarad.ro
24 X 7 online suport
TOP